درک کردن کودکان

ما به عنوان والدین، هر روز لحظاتی را تجربه می‌کنیم که در آن کودک بسیار متفاوت از آنچه انتظار داریم واکنش نشان می دهد. این شرایط اغلب بسیار ناامید کننده است زیرا ما همیشه سعی می‌کنیم بهترین کار را برای کودکانمان انجام دهیم. اگر از دید کودک به مسائل نگاه کنیم بسیاری از مسائل برطرف می‌شوند. کودکان به مسائل اساسی نیاز دارند که با هم در این مقاله بررسی می‌کنیم. درک کردن کودکان نیاز به آموزش بیشتر والدین دارد و در این مقاله ۵ مورد را با هم یاد می‌گیریم.

کودکان همه چیز را می‌فهمند

وقتی شما فقط 20 دقیقه با فرزندتان بازی کرده‌اید و تمام توجه خود را به او داده‌اید، کودک بیشتر سرپیچی می‌کند یا آرام‌تر می‌شود؟ شما می‌خواهید فرزندتان را خوشحال کنید، اما به جای خوشحالی، با عصبانیت و ناسپاسی واکنش نشان می‌دهد. گاهی تلاش می‌کنید به فرزندتان کمک کنید و صبورانه در تکالیفش به او کمک می‌کنید، اما کودک با شما همکاری نمی‌کند. اگر بتوانیم از دید و تجربه کودک به چنین موقعیت‌هایی نگاه کنیم، مشخص می‌شود که کودک چقدر حق دارد و درک کردن کودکان راحت‌تر می‌شود.

نگاه کودکان به مسائل چیست؟

بیایید به موقعیت‌های مختلف از چشم یک کودک نگاه کنیم:

چرا باید در آن خوشحال شوم اینقدر خوب با مامان یا بابا بازی می‌کنم و به همین زودی تمام می‌شود؟ من بیشتر از این می‌خواهم! کافی نیست!

حتی اگر گاهی غر می‌زنم اما می‌خواهم خودم کارهایم را انجام دهم. اینکه بتوانم به تنهایی از پس تکالیفم بر بیایم و دیگران آن را به من دیکته نکنند خیلی خوشحال‌ترم.

در واقع درک کردن کودکان خیلی سخت‌تر از آن چیزی است که ما تصور می‌کنیم. باید از ابتدای شکل‌گیری رابطه با کودک یادبگیریم که در مورد موارد مختلف از هم سوال کنیم. آیا الان نیاز به کمک داری؟ و به کودک آموزش بدهیم که به تمام سوال‌های ما بر حسب نیاز واقعی و احساس حقیقی‌اش پاسخ بدهد.

تقابل نیازها

در فطرت انسان (کودکان) است که می‌خواهیم از خود و موقعیت خود بهترین بهره را ببریم. چشم پوشی، به تعویق انداختن نیازها، شکرگزاری، و… ارزش‌هایی هستند که از کودکی باید یاد بگیریم و این ارزش‌ها اغلب با نیازهای اساسی ما در تضاد هستند.

زمانی که بتوانیم دیدگاه کودک را در نظر بگیریم، در می‌یابیم که چه نیازهای اساسی و نیرومندی در زندگی او وجود دارد. در این صورت ممکن است درک کردن کودکان  برای والدین ساده‌تر شود. در واقع، ناامیدی‌های والدین اغلب از این واقعیت ناشی می‌شود که نیازهای خودمان در رقابت با نیازهای کودک یا شرایط بیرونی است.

درک کردن کودکان

چگونه می‌توانید دیدگاه خود را تغییر دهید؟

نکته 1: سعی کنید آگاهانه نقش ناظر را به عهده بگیرید. ترجیحاً طوری که انگار خودتان درگیر این ماجرا نیستید. (

نکته 2: سعی کنید بفهمید کودک در آن لحظه چه احساسی دارد و نه اینکه فقط چگونه رفتار می‌کند.

نکته 3: نیاز کودک چه می‌تواند باشد؟ چه چیزی برای کودک مهم به نظر می رسد؟

نکته 4: فکر می‌کنید کودک با رفتار خود می‌خواهد به چه چیزی برسد؟ چگونه می‌توانم به کودک کمک کنم راحت‌تر به هدف یا نیازش برسد؟

نکته 5: بررسی کنید که چگونه می‌توانم بدون نادیده گرفتن یا محدود کردن نیازهای کودک به اهداف یا نیازهای شخصی خود برسم؟

درک کردن کودکان و نیاز به سرگرمی

کودکان نیاز شدیدی با سرگرمی و بازی کردن دارند. یکی از بازی‌های هیجان‌انگیز برای کودکان بازی فکری پازل است. پازل پیرامون را می‌توانید در انواع مختلفی تهیه کنید. این پازل‌های فومی در طرح‌های متنوع روی سایت پیرامون موجودند و به فروش می‌رسند.

ارسال دیدگاه