والدین سمی

رفتار والدین روی روحیات کودکان و بزرگسالی آن‌ها تاثیر مستقیمی دارد. گاهی برخوردهایی از جانب والدین موجب سرخوردگی و آزار کودکان می‌شود. اگرچه بسیاری از والدین تلاش می‌کنند که بهترین‌ها را برای فرزندشان رقم بزنند اما گاهی با رفتارهایشان تبدیل به والدین سمی می‌شوند. آن‌ها همواره سعی در کنترل زندگی فرزندشان دارند و برنامه‌های زندگی او را تنظیم می‌کنند. در این مقاله با ویژگی‌های این والدین بیشتر آشنا می‌شویم.

ویژگی‌های والدین سمی

  • گاهی کمال طلبی والدین موجب آزار دیدن کودک می‌شود. والدین سمی می‌خواهند همیشه کودکشان بهترین باشد. این بهترین بودن در زمینه‌های مختلف و در سنین متفاوت به کودک تحمیل می‌شود. این روش در حالی که کودک در زمینه‌های خاصی علاقه و یا استعداد نداشته باشد، تبدیل به ابزاری برای تخریب روحیه و اعتماد به نفس او می‌شود.
  • والدین سمی کودکشان را همواره مقصر می‌دانند. گاهی این خانواده‌ها مشکلات شخصیشان را هم بر گردن کودک می‌اندازند و این مساله می‌تواند حس سرخوردگی و احساس گناه شدیدی را در کودک ایجاد کند.
  • بعضی والدین برای کنترل کردن کودک، سعی بر کاهش اعتماد به نفس او را دارند. آن‌ها فکر می‌کنند با کم شدن اعتماد به نفس، کودک اتکای بیشتری به آن‌ها دارد و در واقع کنترل پذیرتر است.
  • والدین از کودک می‌خواهند که تمام احساسات و مسايلشان را با آن‌ها در میان بگذارد. آن‌ها هیچ حریم خصوصی برای کودک قائل نیستند. مشکل شدیدتر زمانی است که آن‌ها این دانسته‌های خود را به عنوان سلاح استفاده می‌کنند و در زمانی‌هایی آن‌ها را به رخ کودک می‌کشند.
  • والدین سمی لطف بیش از حدی به کودکشان دارند که آن‌ها را معذب می‌کند. این نوع پدر و مادرها دوست دارند که همیشه و در همه کارها به فرزندشان کمک کنند. آن‌ها مدام این موضوع را به کودک یادآوری می‌کنند که نمی‌تواند به تنهایی از عهده کارهایش بربیاید.

تاثیرات والدین سمی روی کودکان

مجموعه رفتار گفته شده در مورد این نوع والدین باعث از هم پاشیده شدن رابطه والد و فرزند می‌شود. این موضوع موجب گستاخ شدن فرزندان، گوشه‌گیری، اضطراب، افسردگی، کم شدن اعتماد به نفس، نداشتن ارتباط اجتماعی، عدم موفقیت و … می‌شود.

این آثار در کودکی و بزرگسالی تاثیر بالایی روی کیفیت زندگی کودکان دارند. گاهی اما این رفتارها از سر ناآگاهی است. گاهی محبت‌های بیش از اندازه می‌تواند والدین را به لب مرز رفتارهای سمی بکشاند. آگاهی از این رفتارها و مشکلاتی که برای کودک ایجاد می‌کند می‌تواند راهگشای زندگی این کودکان و نقطه عطفی در ارتباط والد و فرزند باشد.

خلاصه اینکه

همه والدین با آرزوهای زیادی برای فرزندشان، سعی دارند که او را به بهترین نحو ممکن تربیت کنند. این نوع تربیت بسته به فرهنگ خانوادگی و شرایط موجود در خانواده متفاوت است. والدین سمی هم در واقع تلاش می‌کنند تا بهترین تربیت ممکن را برای فرزندشان به ارمغان بیاورند. شناخت رفتارهای سمی و دوری کردن از آن‌ها می‌تواند کودک را از مشکلات بزرگی در امان نگه دارد.  مشاور کودک و کتاب‌های مشاور کودک در این زمینه به والدین کمک می‌کنند. برای سرگرمی کودکان می‌توانید روی سایت پیرامون حساب باز کنید. سایت پیرامون با انواع پازل فومی و با بهترین طراحی ممکن قابل سفارش است. این پازل‌ها را می‌توانید به صورت آنلاین از سایت پیرامون سفارش بدهید و بعد از چند روز درب منزلتان تحویل بگیرید. پس همین حالا وارد فروشگاه پیرامون شوید و سفارشتان را ثبت کنید.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط